Iris van Herpen


Modeontwerpster Iris van Herpen (1984) studeerde in 2006 af aan de modeafdeling van ArtEZ in Arnhem, en begon een jaar later haar eigen productiebedrijf. Haar afstudeercollectie had de titel Machine Jewellery. Deze was geïnspireerd op machines die tijd bijhouden. Zij bekeek de verschillende mechanismen van klokken en horloges, maar dacht ook na over hoe dwingend tijd ons dagelijks leven kan bepalen. Over machines die de tijd dicteren, raderen van de klok schrijven voor wanneer we moeten opstaan, wanneer we moeten rennen om de trein te halen, wanneer we gestrest moeten raken en wanneer we kunnen relaxen.

'Juist omdat ik tijd te kort kom, vond ik inspiratie in datgene wat ik niet heb en wat eigenlijk ook niet bestaat: tijd’, vertelde Van Herpen. Ze haalde ook inspiratie uit de mechanismen zelf. ‘Het zijn ontzettend ingewikkelde en mooie mechanismen, denk aan oude zakhorloges met hun ingenieuze binnenwerk. Het zijn net handgemaakte sieraden. Mijn eindcollectie is dan ook geïnspireerd op het samensmelten van machines en juwelen. Daarom heb ik ook oude zakhorloges uit elkaar gehaald en deze machineonderdeeltjes in de kleding verwerkt'.

De collectie had een sterk futuristische uitstraling.
'Mijn werk heeft altijd een futuristisch karakter. Ik houd ervan om onbeantwoorde vragen te stellen, de antwoorden daarop liggen in de toekomst. Futurisme geeft ruimte aan mijn verbeelding en mijn twijfels. In combinatie met vakmanschap en innovatieve materialen, creëer ik mijn persoonlijke wereld'.


Iris van Herpen maakt conceptuele avant-garde mode. Haar haute couture collecties hebben titels als Fragile FuturityRefinery Smoke, Mummification, Synesthesia, Crystallization en Micro. Met visie en vakmanschap maakte ze creaties van duizenden nylondraadjes die sprankelen als een waterval van licht.
Zij laat de realiteit los en experimenteert op de grens van droom en wetenschap.
De futuristische creaties van Iris van Herpen zijn een experimentele benadering van mode waarin zij technische virtuositeit combineert met digitale technologie, innovatieve kunststof materialen als Magiflex en plexiglas. Met geweven metaalgaas, skeletten van hout, paraplubaleinen, walvisbaarden, pantsers, of combinaties van leer met motorkettingen: zij vernieuwt de wereld om haar heen. Ze is gefascineerd door de microscopische structuren van cellen en micro-organismen, en door de beweging van water en lucht.
Iris van Herpen experimenteert met 3D-printers waarmee zij de complexe structuren voor haar laatste collectie maakte. Daarmee ontwierp zij kleding voor Lady Gaga en Björk.


In 2011 is de 3-D-print-jurk door Time Magazine geselecteerd tot de vijftig beste uitvindingen en in 2012 organiseerde het Groninger Museum een overzichtstentoonstelling van haar werk.

Iris van Herpen  Kathedraal